300% по-скъпа застраховка „Гражданска отговорност“ да плащат хулиганите на пътя. Това е едно от предложенията на експертния екип от Държавната агенция за безопасност по пътищата, който разработва новия вариант на системата „Бонус-малус“.
Въвеждането й претърпя крах миналата година, защото предложението бе застраховката да върви с колата, а не с шофьора, което предизвика огромно обществено недоволство. След него Комисията за финансов надзор оттегли предложенията си за промени в застраховка „Гражданска отговорност“.
Изрядните шофьори да плащат по-малко, а тези с нарушения – повече, е новата отправна точка на промените, които ще предложи Държавната агенция за безопасност по пътищата.
Така системата „Бонус-малус“ ще обвързва шофьора със застраховката, а не колата. Така хем невнимателните зад волана ще плащат повече, хем продажбата на автомобила няма да се затруднява.
Колата е инструмент, не тя прави катастрофите, категорична е председателката на Агенцията Малина Крумова. Затова екипът й предвижда в застрахователната полица да фигурират имената на шофьорите, които имат право да управляват дадена кола, като цената на застраховката да се определя от тяхната изрядност на пътя и да зависи от шофьора в списъка с най-много нарушения.
Дребните нарушения няма да засягат и определят цената на „Гражданска отговорност“. Или ще влизат само щети, предявени по застраховката, или нарушения като превишена скорост с 50 км/ч. Третият вариант е двете комбинирано.
За да има баланс в системата, предложението цели да облекчи „добрите“ шофьори с до 25% и да санкционира „лошите“ с до 300%. Тъй като системата не е въведена, е трудно е да се прецени колко трябва да плащат шофьорите в малус процентите, за да се изчисли правилно колко да плащат тези в бонус процентите. В момента статистиката за щетите преценява, че за 1% бонус трябва да има 48% малус, за да има съответен баланс.
Пред bTV инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти обясни, че новите предложения са разумни. Според него за хората ще е по-лесно, ако застраховките гледат щетите, а не нарушенията, които имат значение за безопасността на движението.
Застрахователният бранш очаква системата „Бонус-малус“ с нетърпение, защото смятат, че скъпата застраховка ще има възпитателен ефект. Отделно искат да отпадне възрастта при определянето ѝ, тъй като в момента младите шофьори плащат повече.
Цвета Янчева от Института по пътна безопасност съобщи, че много млади шофьори регистрират автомобилите си на възрастни хора, именно заради високите цени на полиците.