Бонусът за добрите шофьори 25%, малусът за лошите – 300%. Това ли ще е?

300% по-скъпа застраховка „Гражданска отговорност“ да плащат хулиганите на пътя. Това е едно от предложенията на експертния екип от Държавната агенция за безопасност по пътищата, който разработва новия вариант на системата „Бонус-малус“.

Въвеждането й претърпя крах миналата година, защото предложението бе застраховката да върви с колата, а не с шофьора, което предизвика огромно обществено недоволство. След него Комисията за финансов надзор оттегли предложенията си за промени в застраховка „Гражданска отговорност“.

Изрядните шофьори да плащат по-малко, а тези с нарушения – повече, е новата отправна точка на промените, които ще предложи Държавната агенция за безопасност по пътищата.

Така системата „Бонус-малус“ ще обвързва шофьора със застраховката, а не колата. Така хем невнимателните зад волана ще плащат повече, хем продажбата на автомобила няма да се затруднява.

Колата е инструмент, не тя прави катастрофите, категорична е председателката на Агенцията Малина Крумова. Затова екипът й предвижда в застрахователната полица да фигурират имената на шофьорите, които имат право да управляват дадена кола, като цената на застраховката да се определя от тяхната изрядност на пътя и да зависи от шофьора в списъка с най-много нарушения.

Дребните нарушения няма да засягат и определят цената на „Гражданска отговорност“. Или ще влизат само щети, предявени по застраховката, или нарушения като превишена скорост с 50 км/ч. Третият вариант е двете комбинирано.

За да има баланс в системата, предложението цели да облекчи „добрите“ шофьори с до 25% и да санкционира „лошите“ с до 300%. Тъй като системата не е въведена, е трудно е да се прецени колко трябва да плащат шофьорите в малус процентите, за да се изчисли правилно колко да плащат тези в бонус процентите. В момента статистиката за щетите преценява, че за 1% бонус трябва да има 48% малус, за да има съответен баланс.

Пред bTV инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти обясни, че новите предложения са разумни. Според него за хората ще е по-лесно, ако застраховките гледат щетите, а не нарушенията, които имат значение за безопасността на движението.

Застрахователният бранш очаква системата „Бонус-малус“ с нетърпение, защото смятат, че скъпата застраховка ще има възпитателен ефект. Отделно искат да отпадне възрастта при определянето ѝ, тъй като в момента младите шофьори плащат повече.

Цвета Янчева от Института по пътна безопасност съобщи, че много млади шофьори регистрират автомобилите си на възрастни хора, именно заради високите цени на полиците.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук