Бум на споделеното пътуване при тотален срив в автобусите

Скок на споделеното пътуване на фона на тотален срив при пътниците в автобусите се наблюдава в цялата страна през пандемията от коронавируса, съобщава „Телеграф“.

Ползването на споделен транспорт чрез посредничеството на Facebook групи е във върха си, сочи проверка на активността в тях и ръста на броя на членовете им.

В тях шофьори пускат обява за свободни места в личните си автомобили, а пътници се възползват, като заплащането варира около необходимото за покриване на разхода за гориво до крайната дестинация. Причината за бума е тревогата от коронавируса, търсенето на максимална социална изолация и желанието за избягване на струпванията в големите междуградски автобуси.

Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за юли между София и Бургас с лични автомобили са се извършили над 3000 превоза на пътници, сочи преглед на обявите в най-голямата група за споделено пътуване у нас „Пътуващи Бургас – София и обратно!“.

Към този момент броят на членовете й надминава 70 000. Активността в групата е огромна през уикендите, като само за вчерашния неделен ден в нея са уговорени над 400 пътувания. До Варна мераклиите за превоз са около 40 000, но втората по големина група у нас е пловдивската – „Пътуващи между Пловдив и София“ с близо 60 000 членове.

През юли „заварките“ между шофьори и пътници, осъществили се в тази група, са близо 2000. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях близо 15 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 250 000.

Ръстът на споделеното пътуване се потвърждава и от бранша на автобусните превозвачи. „В ситуацията на глобална вирусна пандемия хората не са спрели да пътуват и който трябва да пътува, намира своя начин. Много хора специално си закупиха автомобили, въпреки че не са били шофьори.

Който не го направи, пътува споделено. Измислят се какви ли не методи само и само да не се пътува в голяма група и това води до тежки последствия за нашия бранш“, коментира Симеон Милушев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ). „В същото време ние няма как да се сърдим на хората, че предпочитат да пътуват с двама-трима непознати пред това да пътуват с 40 такива в този момент“, добави Милушев.

По данни на бранша сривът в превозите е значителен, но с различна степен при различните подсектори. „При туристическите и ученическите пътувания спадът е 95%, а някъде и до 100 спрямо същия период на 2019 г.“, информира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП).

Една идея по-добре стоят нещата при редовните линии, където дейността бе почти замряла във върха на ограничителните мерки през март, април и май. Сега в зависимост от маршрута на междуградския превоз спадът на пътниците и оборотите е между 40 и 50% спрямо миналото лято.

Според Милтенова намалелият брой пътуващи се наблюдава по всички дестинации. Дори и по традиционно най-натоварените през летния сезон линии София-Варна и София-Бургас се наблюдава видим спад спрямо миналото лято. „Хората просто се страхуват да пътуват на продължителни курсове с междуградски автобуси.

Избягват струпването на обществения транспорт. Избират лични автомобили и споделено пътуване. Това важи както за хората в трудоспособна възраст и младежта, така и за пенсионерите, които са силно застрашена от вируса група“, сподели Милтенова. Според нея още една вълна на пълно затваряне на обществото като през пролетта ще бъде пагубна за превозваческия бранш след сринатия летен сезон.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук