Образователна игра ще учи хлапетата от трети и четвърти клас на историята на Древна Тракия. Проектът е разработен от Института по математика и информатика, като покрива материала, обхванат в одобрените учебни програми от МОН, но представени по по-интересен, шарен и изпълнен с въпроси начин, пише „Монитор“.
Играта „Тракийците“’ цели учениците да се фокусират върху живота, вярванията и традициите на тези древни обитатели на Балканския полуостров. Учениците могат да видят съкровища, оръжия, племена, преминавайки през тракийската гробница в могилата Оструша, намираща се около Казанлък под долината на тракийските царе. След това пък в тях може да се събуди интерес да я посетят на живо. Историята, която се разкрива в играта, е събирана от древни документи, архитектура, артефакти и археологически разкопки. В интериора на залите в играта могат да бъдат видени някои от най-добрите примери от тракийската култура, а отделните кутии с различните думи обобщават важна информация за нея.
Със „Стая Тракия“ започва историята. Тя е свързана с тракийските племена и техните традиции, маниери, обичаи. Втората част – „Гробницата“ представя гробните традиции и ритуали на траките и техните вярвания за живота след смъртта. Оръжейната пък представя военната мощ на траките в тези времена. Приключението на учениците продължава в стаята на Херон, която е посветена на сградата на Херон и почита паметта на управляващия. Съкровищницата представя съкровища, факт от всекидневния живот на тракийските царе и техните задължения. Играта приключва в Светилището, което разкрива мистерията около тракийския бог, почитан в това време. За да преминат през различни стаи, учениците трябва да решат 2-3 малки игри, докато не стигнат до последната, където могат да получат награда. Над всяка врата има тестове, като преди това хлапетата трябва да са прочели текстови панели, от които да научат съответната информация. Въпросите са разнообразни – има кръстословици, за подреждане на фигури, карти, които се появяват и скриват.
Играта е тествана и рекламирана в големите хранилища за учебни ресурси и е харесвана както от учители, така и ученици. „На учителите им харесва, че имат ресурс, различен от книга, а на децата, че има много картинки,после имат и интерес и към други гробници да ги проучат“, обясни Пенева. „След като направихме тази игра, интересът към темата се увеличи“, каза още тя.
От института са разработили и виртуален училищен кабинет, който започва от предучилищна възраст, обхваща училищния материал до 12 клас и излиза извън това, тъй като има изкуство, игри, пъзели. Благодарение на него задача с конус може да бъде представена по няколко различни начина – като 3D модел или пък с функция геометрично. Изкуството пък се представя с различните видове симетрия, може да се рисува. Така могат да се решават задачи със зададени маса, радиус и да пресметнем колко чинии можем да съберем там. „Има доста учители, особено в малки населени места, където имат проблеми с разбирането на материала. Там учителите не са под напрежение, че трябва да гонят резултати от тестове и да вкарат учениците си в елитни гимназии, тяхната цел да създадат интерес в децата и те да научат нещо. Точно в тях преподавателите ги използват“, обясни човек от екипа, създал виртуалния кабинет.
Те споделиха, че правят и състезание по математика с компютър. За да се включат в него, децата само трябва да бъдат в определен час и време пред компютър. Те могат да използва и жокери в лицето на мама, тате, баба, гугъл и когото сметнат още за добре. Най-добрите пък печелят награди. „Философията зад състезанието е първо да покажем на децата, че могат да използват компютрите за нещо полезно, да решават проблеми. Най-вече че когато в практиката решаваме задачи, никога нямаме точните отговори“. Тя уточни, че те приемат и близки отговори и се оценява близостта до отговора за трупането на точки.