Недобросъвестните потребители на вода, които нямат водомер или не пускат инкасатора да го отчете поне веднъж годишно, ще поемат плащането на общото потребление на вода в блока. Това предвижда проект за нова наредба, представен пред БНТ от зам.-министъра на регионалното развитие Малина Крумова, пише „Дневник“.
Сега практиката е такава, че общото потребление се разпределя поравно между всички собственици, но тъй като некоректните не плащат, коректните плащат повече, напомни Крумова.
„Сега приемаме, че добросъвестният потребител ще плаща това, което е потребил. Когато всички в етажната собственост са си инсталирали индивидуални метрологично годни водомери и са осигурили достъп на инкасатор поне веднъж годишно, ако има общо потребление – а винаги в големите кооперации има общи нужди – миене, поливане, то ще се разпределя поравно между добросъвестните. Но ако има недобросъвестни, които не осигуряват достъп или са без водомери, или с предписание за подмяна на водомер, те ще се разглеждат като недобросъвестни и ще се разпределя поравно на тях“, каза зам.-министърът.
Друга идея е да се насърчи монтирането на водомери с дистанционно отчитане. Така ще се премахне неудобството за гражданите веднъж в годината да осигуряват достъп на инкасатора. След приемането на наредбата при подмяна на водомер новият ще е задължително с дистанционно отчитане, каза Крумова. Няма да има срок за подмяната, това ще става постепенно с амортизацията на сегашните аналогови устройства, поясни тя.
Друг текст в новия нормативен акт изрично посочва, че отговорността на ВиК оператора е за качеството на съоръженията извън частните имоти, а инсталациите вътре в имота са грижа на собствениците.