Да могат да се поставят червени пешеходни пътеки на места с концентрация на пътнотранспортни произшествия, по-високи изисквания за пътната маркировка, както и инспекция на организацията на движението на всеки пет години. Това предвиждат промени в три наредби, обявени за обществено обсъждане на 22 август. Текстовете са публикувани на сайта на министерството на транспорта, пише „Дневник“.
Сигнализация на червена основа ще може да се поставя до входове на училища и детски градини, на спортни обекти, на площадки за игра, лечебни заведения, сгради за обществено обслужване, търговски центрове и покрити пазари. Това пише в предложенията за изменение на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №2 от 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка.
В момента за мястото на подобни пешеходни пътеки се използва субективна оценка. Това беше и причината през декември 2017 прокуратурата да разпореди проверка на всички пешеходни пътеки. От 14 000 маркировки в цялата страна резултатът е, че 2/3 не отговарят на изискванията.
В момента разстоянието между пешеходните пътеки се препоръчва да не бъде по-малко от 250 м. С новите текстове в Наредбата за сигнализация, за пътна маркировка се разрешават и по-малки разстояния, което ще се определи с проект, разработен въз основа на промяна в организацията на движението.
Ако се наложи изменението ѝ, е предвидена възможност пешеходните пътеки тип зебра да имат допълнително двустранно насочено осветяване с по-голям интензитет в сравнение с това на пътя или улицата. Друга новост е, че пешеходните пътеки ще са ярко осветени и от двете страни. Повишават се и изискванията към строителните продукти за изпълнение на маркировката на пешеходните пътеки.
С изменения в друга наредба – за организиране на движението, се въвежда задължение в период най-много за пет години да се прави проверка на обстоятелствата на даден път. Актуализация на организацията на движението в момента се извършва, ако има промяна в пътнотранспортната обстановка. Тя може да е в резултат на променена с повече от 30 на сто интензивност на транспортните и пешеходните потоци.
Причина може да е и увеличаване на въздействието на автомобилния транспорт върху околната среда над допустимите норми за шум, вибрации, газове, други вредни емисии и др. Чрез новите текстове стопанинът на пътя се задължава да проверява дали е настъпила някоя от изброените промени на всеки 5 години или в по-кратък срок. Доклад за резултатите от проверката ще се представя за одобрение на министъра на регионалното развитие или на съответния общински съвет в зависимост от стопанина на пътя.